Bagage beschadigd of verloren?
Hou goed het zelfklevende bagagelabel bij welke u krijgt bij de check-in, zodat u in geval van vermiste bagage dit kan voorleggen. Zorg ervoor dat de bagage goed identificeerbaar is.
Doe onmiddellijk schriftelijk aangifte van het vastgestelde verlies of de beschadiging van uw bagage bij de bevoegde dienst op de luchthaven (meestal Lost & Found balie). Men is verplicht u een kopie te bezorgen van het formulier dat wordt opgesteld. (irregularity report)
U kan uw bagage opsporen via de World Tracer
Hiervoor heeft u het referentienummer nodig wat vermeld staat op het document dat u krijgt bij aangifte. Het bestaat uit uit 3-lettercode van de luchthaven + 2-lettercode van de luchtvaartmaatschappij + 5 cijfers.
Wat wordt van u verwacht?
• Doe zo snel mogelijk schriftelijk aangifte van het vastgestelde verlies of de beschadiging van uw bagage bij de bevoegde dienst op de luchthaven. Men is verplicht u een kopie te bezorgen van het formulier dat wordt opgesteld.
• Bevestig daarna uw klacht in een (eventueel aangetekende) brief aan de luchtvaartmaatschappij die de vlucht heeft uitgevoerd en aan de luchtvaartmaatschappij bij wie u de vlucht had geboekt. Doe dat binnen 7 dagen in geval van beschadiging, en binnen 21 dagen in de overige gevallen. Let wel: die termijnen zijn heel strikt van toepassing indien u niet onmiddellijk aangifte hebt gedaan in de luchthaven.
Wat mag u verwachten?
Het maakt in principe niets uit of het gaat om uw gewone ingecheckte (“geregistreerde”) bagage, uw handbagage of de extra bagage die u apart hebt laten inchecken (bijvoorbeeld een fiets). Zowel wanneer uw bagage niet mee blijkt te zijn met de vlucht die u hebt genomen als wanneer uw bagage werd beschadigd of uiteindelijk echt verloren blijkt te zijn gegaan, is de luchtvaartmaatschappij verplicht u een schadevergoeding toe te kennen, tenzij ze zich op “overmacht” kan beroepen. Voor handbagage moet u evenwel kunnen bewijzen dat de maatschappij een fout heeft begaan.
Maar maak u geen illusies: het is aan u om de waarde van uw bagage te bewijzen, en dat valt niet altijd mee. Bovendien is de vergoeding beperkt: ze wordt in een speciale munteenheid uitgedrukt, waarvan de waarde dagelijks schommelt, en bedraagt maximaal 1 000 speciale trekkingsrechten (eind april 2007: € 1 120). De vergoeding kan alleen hoger liggen als u bij het inchecken een “bijzondere waarde-verklaring” had gedaan omdat u over waardevolle bagage beschikte waarmee u geen risico’s wou nemen (in dat geval hebt u meestal een verzekeringspremie moeten betalen).
Als uw bagage bij uw aankomst op de heenreis niet mee is met de vlucht, bezorgen de meeste luchtvaartmaatschappijen u een zogenaamde comfortkit zodat u zich wat kunt beredderen. Andere schieten voor de noodzakelijke aankoop van toiletartikelen en kledij een redelijk bedrag voor of betalen dat later terug.